Digitaal denken en doen

22 september 2022

Digitalisering staat bij Star-shl hoog op de agenda. Digitaal aangemelde diagnostiekaanvragen zorgen voor een snellere uitslag en zijn minder foutgevoelig. De stappen die we samen met u zetten, laten een zichtbare stijging zien in digitale labaanvragen. Om u een indruk te geven van deze ontwikkeling over de afgelopen drie jaar, gemeten in augustus:

  • 2022 - 85%
  • 2021 - 75%
  • 2020 - 60%

Het reduceren van de kans op menselijke fouten is het belangrijkste doel van deze ontwikkeling. Daarnaast komen de uitslagen van de onderzoeken zo sneller binnen. Toch is het ook goed om te bedenken dat we hiermee ook een bijdrage blijven leveren aan het beheersbaar houden van de zorgkosten.

Doorlooptijden labaanvragen

Bij Star-shl kijken we elke dag hoe we de doorlooptijden van bloefafname tot een uitslag kunnen verbeteren. Een van de indicatoren waarmee wij dat meten is ‘voor 12.00 uur prikken, voor 17.00 uur resultaat’. In de maand augustus deden we dat in meer dan 92% van de aanvragen. Best trots op onze medewerkers die zich hier elke dag voor inzetten!

Nabepalingen digitaal aanvragen werkt efficiënter

Het is sinds afgelopen juli mogelijk om nabepalingen via ZorgDomein aan te vragen. Een verbetering die door veel aanvragers wordt gewaardeerd blijkt uit reacties. Met deze verschuiving van telefonisch naar digitaal aanvragen, kan er efficiënter gewerkt worden op de praktijk.

Of een nabepaling mogelijk is hangt af van twee zaken: of het benodigde materiaal nog (voldoende) aanwezig is en of de gevraagde test voldoende houdbaar is. In de regel wordt het materiaal maximaal een week bewaard. Als we de nabepaling niet uit kunnen voeren krijgt u daarvan bericht via de reguliere rapportage.

Digitaal aanvragen thuisprikken verloopt volgens plan

Alle thuisprikken worden sinds augustus in ZorgDomein aangevraagd waarbij we werken met vaste dagen per regio. Naast de voordelen in doorlooptijden op het lab, kunnen hierdoor routes efficiënter worden gepland.

Natuurlijk zijn ook hier verbeteringen mogelijk. Heeft u suggesties over deze dienstverlening, we horen deze graag. Dat kan via uw relatiemanager of door deze door te geven aan de afdeling relatiemanagement via relatiemanagement@star-shl.nl.