3 oktober 2024 - In mei van dit jaar hebben we u op de hoogte gesteld van de cyberaanval bij AddComm Direct B.V., onze leverancier voor het versturen van Kompas oproepbrieven. We willen u nu informeren over onze beslissing om patiënten zekerheidshalve actief te benaderen over deze situatie.
Waarom informeren we patiënten?
Hoewel er geen concrete aanwijzingen zijn dat de gegevens van onze patiënten daadwerkelijk zijn gekopieerd, kunnen we dit niet met volledige zekerheid uitsluiten. Daarom hebben we besloten om eventueel betrokken patiënten te informeren. We adviseren hen om alert te zijn op verdachte communicatie, zoals telefoontjes, e-mails of berichten waarin om persoonlijke gegevens wordt gevraagd.
Waarover worden patiënten geïnformeerd?
In de berichtgeving aan de patiënten leggen we uit wat er is gebeurd, welke gegevens mogelijk zijn geraakt, en welke voorzorgsmaatregelen zij kunnen nemen om misbruik van hun gegevens te voorkomen. Mogelijke gegevens die geraakt kunnen zijn, betreffen onder andere:
Verwijzing voor patiënten met vragen
Mocht u vragen van patiënten krijgen over dit onderwerp, kunt u hen gerust doorverwijzen naar onze speciale webpagina. Hier vinden zij relevante informatie en antwoorden op veelgestelde vragen.
We hopen met deze aanvullende communicatie onzekerheden bij patiënten weg te nemen en hen voldoende te informeren. Wij danken u voor uw medewerking.
29 mei 2024 - Naar aanleiding van ons eerdere bericht over een recent beveiligingsincident bij één van onze leveranciers, kunnen we u laten weten dat uit zorgvuldig onderzoek is gebleken dat er geen gegevens van patiënten lijken te zijn ontvreemd. De betreffende leverancier AddComm heeft ons dit vandaag laten weten.
Vooralsnog voeren we diverse tests uit om te bepalen of we weer veilig kunnen worden aangesloten op de nieuwe IT-omgeving van de leverancier. Tot die tijd blijven we onze oproepbrieven in eigen beheer versturen.
Mocht u vragen hebben, dan staat ons ondersteuningsteam voor u klaar. Bel naar 088 020 95 88 en kies 3 in het keuzemenu.
Wij danken u allen hartelijk voor uw begrip en vertrouwen.
24 mei 2024 - Afgelopen week hebben we u geïnformeerd over een technische storing, waardoor zowel fysieke als digitale brieven uit Kompas voor bloedafnames, thuisprikafspraken en beeldvormend onderzoek niet automatisch werden verstuurd.
We kunnen u nu laten weten dat deze storing werd veroorzaakt doordat onze leverancier die voor ons deze brieven verstuurd, is geraakt door een aanval met een computervirus.
We hebben met onmiddellijke ingang alle automatische verzendingen van oproepbrieven vanuit de systemen van deze leverancier stopgezet. Ook het verzenden van oproepbrieven via e-mail vanuit de leverancier is beëindigd. Dit betekent dat we voorlopig de oproepbrieven handmatig blijven versturen zodat patiëntenzorg gewoon door kan blijven gaan.
Verder hebben we hebben melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en beveiligingsexperts onderzoeken welke data bij de leverancier is ontvreemd. Dit bericht publiceren we ook op onze website.
Zodra bekend is of en zo ja, welke gegevens van patiënten zijn ontvreemd, worden de getroffen patiënten hierover persoonlijk geïnformeerd.
We houden u op de hoogte en danken u voor uw begrip en vertrouwen in ons. Voor vragen kunt u contact opnemen met het KSC, telefoonnummer 088 020 95 88, keuzemenu, kies 3 of met uw accountmanager.
21 mei 2024 - Momenteel hebben we te maken met een technische storing, waardoor zowel fysieke als digitale brieven uit Kompas voor bloedafnames, thuisprikafspraken en beeldvormend onderzoek niet automatisch worden verstuurd. Uiteraard heeft dit geen invloed op de patiëntenzorg, deze gaat gewoon door. U hoeft hier als zorgverlener geen actie op te ondernemen. Wij zorgen ervoor dat ondanks deze verstoring de dienstverlening kan worden voortgezet.
Wat is er aan de hand?
Vanwege deze storing zijn brieven met afspraken voor bloedafnames en beeldvormend onderzoek sinds afgelopen vrijdag 17 mei niet automatisch verstuurd.
De oplossing
Als tijdelijke oplossing versturen we deze week de brieven alsnog handmatig als medische post naar patiënten. Hiermee gaat patiëntenzorg gewoon door. Op deze pagina houden we u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Wat betekent dit voor uw patiënten?
Dit betekent dat uw patiënten later dan gepland een oproepbrief ontvangen en dus later op de hoogte zijn van hun geplande afspraken.
Wilt u inzicht in de patiënten die mogelijk vertraagd hun oproepbrief ontvangen?
Meer informatie
Via deze pagina houden we u op de hoogte van de mogelijke vervolgontwikkelingen. We zullen hier updates plaatsen zodra er meer bekend is.
Heeft u aanvullende vragen? Neem dan contact op met het Klant Contact Centrum via telefoonnummer 088 020 95 55 (op werkdagen bereikbaar van 8.00-17.30 uur).
Bedankt voor uw begrip
Wij bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak en waarderen uw begrip en geduld.