Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen.

Vindt u iets onduidelijk beschreven? Of ontbreekt er informatie? Dat horen wij graag. U kunt opmerkingen over de tekst doorgeven via Marketing & Communicatie Star-shl

Locaties en afspraak maken

Waar en wanneer kan ik terecht voor een onderzoek?

Star-shl heeft in het gebied Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant haar locaties volledig ingericht volgens de richtlijnen van het RIVM. Hier kunt u terecht voor bloedafname en functie- en beeldvormend onderzoek.

Hoe kan ik een afspraak inplannen?

Een afspraak inplannen voor bloedafname of een functie- of beeldvormend onderzoek gaat via deze pagina of telefonisch via het Klantcontactcentrum op telefoonnummer 088 020 95 55.

Waarom zie ik maar een beperkt aantal data bij het afspraken maken voor bloedafname?

U kunt maar maximaal twee weken vooruit plannen. Is een tijdstip niet meer beschikbaar, dan is het betreffende moment volgepland.

Waar kan ik urine, ontlasting en/of overig materiaal inleveren?

U kunt dit tijdens openingstijden inleveren op een van de locaties voor bloedafname. U heeft hier geen afspraak voor nodig. Kom niet naar een locatie als u luchtwegklachten heeft.

Ik wil nu liever niet dat er bij mij thuis bloed wordt afgenomen, wat moet ik doen?

U kunt bloed laten afnemen bij een prikpost. Heeft u trombose, overleg dit dan wel met de trombosedienst via telefoonnummer 088 020 95 10.

Voor de bloedafname aan huis maken onze medewerkers een afweging of dit veilig kan. Indien er luchtwegklachten zijn en er moet toch geprikt moet worden, dan worden extra persoonlijke beschermingsmaatregelen genomen (mondkapje, schort, handschoenen). Ons zorgpersoneel komt niet werken als ze zelf klachten hebben.

Ik heb een afspraak gemaakt voor bloedafname, maar wil deze graag verzetten of afzeggen. Wat moet ik hiervoor doen?

In de bevestigingsmail die u heeft gekregen na het maken van een afspraak staat een link. Via deze link kunt u de afspraak annuleren. Wilt u uw afspraak verzetten? Annuleer dan eerst de afspraak en plan daarna een nieuwe afspraak in.

Heeft u geen bevestigingsmail ontvangen? Neem dan telefonisch contact op met het Klantcontactcentrum op telefoonnummer 088 020 95 55.

Onderzoeken

Ik wil graag weten wat de uitslag van mijn onderzoek is, kan ik de uitslag via Star-shl opvragen?

Nee, Star-shl geeft geen uitslagen door aan patiënten, u dient hiervoor contact op te nemen met uw huisarts/aanvrager. De uitslag van uw onderzoek wordt zo spoedig mogelijk naar uw huisarts/aanvrager gestuurd. De uitslag is doorgaans binnen enkele dagen bekend.

Ik heb een zwangerschapsecho gepland staan, mag ik iemand meenemen naar de afspraak?

Er is bij een echo één volwassen begeleider per zwangere toegestaan. Er worden geen kinderen toegelaten tijdens de echo. Wij nemen hiervoor een aantal voorzorgsmaatregelen in acht:

  • Verplicht gebruik van handhygiëne door zwangere én begeleider voorafgaand aan binnenkomst in de echo-kamer;
  • Ten minste anderhalve meter afstand tussen begeleider en echoscopist. De echoscopist zal een stoel zodanig positioneren dat deze maatregel gehandhaafd wordt;
  • De echoscopist zal gebruik blijven maken van beschermende maatregelen.

Daarnaast vragen wij van zwangere en begeleider om de instructies die aan de telefoon en bij de ingang van de locatie gegeven worden op te volgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan niet te vroeg komen, eventueel wachten in de auto, anderhalve meter afstand tussen wachtenden in de wachtkamers en aanvullende aanwijzingen door de Star-shl medewerker, indien de wachtkamer te vol zit.

Algemeen/corona

Wel of niet een mondkapje dragen?

Omdat er nog altijd coronabesmettingen zijn en om u en onze medewerkers zo goed mogelijk te beschermen tegen besmetting, graag uw aandacht voor het volgende.

Mondneusmasker

Ik heb een uitnodiging gekregen voor een coronavaccinatie, heeft dit vaccin effect op mijn INR-waarde?

U krijgt de komende weken of maanden een uitnodiging voor de coronavaccinatie. Dit is een injectie in de spier. Dit kan ook bij gebruik van bloedverdunners veilig. Zeker als op het moment van het prikken de INR onder de 3.5 is. Er kan door de injectie een bloeduitstorting optreden op de prikplek in de arm. Maar, het niet vaccineren is in deze rare tijd een groter risico dan het risico op een bloeduitstorting.

Wat vragen wij van u:

  • Krijgt u een uitnodiging voor de Corona vaccinatie? Geef de datum door aan de trombosedienst (per mail; tdlijn@star-shl.nl / op telefoonnummer 088 0209510 / via Tropaz / bij volgende INR-controle)
  • Was de laatste INR-meting voor de vaccinatie (te) hoog (INR > 3.5)? Dan moet u zeker contact opnemen met de trombosedienst, om te zorgen dat de INR op het moment van prikken niet te hoog is.
  • Toon bij het eerste contact na de vaccinatie het vaccinatiebewijs.
  • Na de vaccinatie de prikplek 2 minuten stevig af (laten) drukken, niet wrijven.
Waar kan ik actuele informatie over het coronavirus vinden?

Op de website van het RIVM staat de actuele informatie over het coronavirus. U vindt hier ook veelgestelde vragen over het coronavirus.

Moet ik een coronatest zelf betalen?

Wat kost een onderzoek?

Sinds 11 april 2022 is er sprake van een gewijzigd testbeleid. Bij klachten volstaat een zelftest en voor de meeste mensen is een PCR-test niet meer noodzakelijk. Vanaf 4 augustus 2022 wordt daarom de PCR-test niet meer vergoed vanuit het Openbaar Gezondheidsbudget (OGZ-budget).

Indien uw huisarts of uw zorginstelling de afweging maakt dat een PCR-test toch noodzakelijk is ten behoeve van uw zorg en u niet onder de (kwetsbare) doelgroepen valt voor het testen bij de GGD, gaat de bekostiging van de PCR-test via de Zorgverzekeringswet of naar uw instelling.